Hoe georganiseerd werken mij helpt op het gebied van efficiëntie en rust
Post-it links, merkloze plaknotitie rechts, een kladje ergens in een tas en een notitieboekje met 36 tabjes. Super onoverzichtelijk, daar wordt (bijna) niemand gelukkig van. Overzicht en structuur is ontzéttend belangrijk. Zowel in je privéleven (rekeningen betalen, niet vergeten een cadeautje te kopen, etc.) als in je werk.
Ik ben vrij gestructureerd en dat legt mij als ondernemer geen windeieren. Van nature ben ik al fan van het creëren en houden van overzicht, en als ondernemer heb ik dat doorontwikkeld. Zo zorg ik dat ik mijn vakgebied duidelijk weet over te brengen naar mijn klant, maar het levert ook het beste eindresultaat op. Een groot deel van mijn vak is namelijk het organiseren van informatie, zodat het duidelijk overkomt bij de doelgroep.
Tijdens periodes van thuiswerken, die in 2020 het hele jaar door plaatsvinden, lopen je huishouden en werkplek vrij snel door elkaar. Het is verleidelijk even een wasje tussendoor te draaien (of niet). Daarom is het erg prettig als je je huishoudelijke werkzaamheden om je werkdagen heen plant. Zo staat er niks in de weg en ben je meer gefocust op je werk.
Structuur op je werkplek
- Zorg voor een in basis goed opgeruimde werkplek;
- Kies een vaste plek voor álles;
- Check op vaste momenten je mail / social media / voicemail;
- Kies een vast moment voor je pauze;
- Ruim aan het eind van de dag je spullen op voor een vers begin de volgende werkdag;
- Plan op vrijdag de volgende werkweek in, voor een rustiger weekend.
Structuur in je huishouden
- Plan huishoudelijke klusjes in en verdeel ze over alle personen in het huishouden;
(hier zijn apps voor, maar een schema aan de koelkast werkt net zo goed!) - Zorg voor een basislijst aan boodschappen: zo gaat er minder tijd zitten in het plannen hiervan;
(bij bezorgdiensten kun je ze zelfs standaard instellen!) - Houd elke dag je post bij;
- Bereid de ochtendroutine alvast voor in de avond;
(heel handig met schoolgaande kinderen) - Maak elke avond een rondje in je huis om alle huishoudelijke taken na te lopen.
Lekker rustig
De structuur in je huishoudelijke handelingen zorgen voor minder afleiding tijdens het thuiswerken. Een opgeruimd huis Zoomt makkelijker van WiFi-versterker naar Wifi-versterker 😉 en zorgt voor overzicht en rust in je hoofd.
Alle bovenstaande punten zet ik dagelijks in, om het meeste uit mijn (vaak vrij korte) werkdagen te halen. Voor mij werkt het ook erg prettig om alle to do’s te organiseren in een weekplanner. Deze vul ik aan het eind van de (werk)week in, zodat ik op maandag direct kan starten (aan een opgeruimd bureau).
Zoek je een handige manier om meer structuur in je werkwijze aan te brengen? Met mijn printable weekplanners hoef je het niet meer zelf uit te denken. Print het en schrijf met de hand je planning uit, of vul het in op je computer in een fijne pdf-reader. De invulvelden én vinkjes werken daar perfect in.