Skip to main content

Je hebt een mooie onderneming en wilt e-mailmarketing in gaan zetten. Met een rondje Google kom je niet zo ver: er zijn zó veel opties. Waar moet je nou ècht rekening mee houden met het kiezen van een nieuwsbriefsysteem? Ik vertel je wat ik als ondernemer èn designer belangrijk vind aan e-mailmarketingsystemen. Met deze 7 punten weet jij waar je nieuwsbriefsysteem aan moet voldoen, zodat jij makkelijker kunt kiezen.

 

1. AVG/GDPR proof

Wanneer je mailadressen van (potentiële) klanten verzamelt, wil je daar volgens de AVG regels mee omgaan. Het e-mailmarketingsysteem dat jij gebruikt moet voldoen aan de AVG, zodat jouw onderneming ook aan de AVG voldoet op gebied van e-mailmarketing.
Zorg hierbij ook voor een goeie privacyverklaring. Hier kan Flegal jou goed bij van dienst zijn.

2. Makkelijk in het dagelijks gebruik

Niks zo frustrerend als iedere keer wanneer je een nieuwsbrief wilt versturen, je de logica van het systeem weer moet uitzoeken. De gebruiksvriendelijkheid van de interface en de logische indeling van de back-end van het nieuwsbriefsysteem hebben directe invloed op jouw workflow. Kies daarom een marketingsysteem dat voor jou logisch en tijdbesparend werkt. Wanneer je een systeem kunt testen met een proefperiode weet je zeker dat het matcht.

3. Goeie klantenservice

Nieuwsbrief staat klaar, gevuld met sterke content en gekoppeld aan de juiste groep ontvangers. Maar… het verzenden lukt niet. Voor zo’n situatie is een goeie, snelle klantenservice van belang.
Check voor je jouw keuze maakt of de klantenservice van je nieuwsbriefsysteem op optie, open is op voor jou handige tijden. Ook is het handig om te controleren in welke taal de klantenservice beschikbaar is, en of het via mail / telefoon / chat / forum gaat zodat de manier van communiceren past bij jouw werkwijze. En staan ze bekend om hun snelle reacties? Perfect!

4. Schappelijk geprijsd

Wil je een vast bedrag kwijt zijn, of betalen naar de hoeveelheid mails die je uitstuurt? Vind je het belangrijk om aanvullende functies te hebben en betaal je daar graag extra voor, of kies je voor een compleet pakket? Er worden diverse soorten abonnementen gehanteerd door verschillende bedrijven die nieuwsbriefsystemen als dienst aanbieden. De één laat je betalen per ‘subscriber’ waarbij je kosten meeschalen met jouw bedrijf, en de ander biedt zijn dienst aan voor een vast bedrag.

5. Mogelijkheid om uit te proberen voor aanschaf

In een proefperiode kun je systemen uitproberen voor een beperkte tijd, en vaak ook nog eens met alle premium functies. Maak gebruik van deze trials om zeker te weten dat je de juiste keuze maakt.
* let er op dat je pas bij een definitieve keuze je eventuele al bestaande subscribers verhuist

6. Design mogelijkheden (responsive) (templates)

Als grafisch vormgever is dit onderdeel voor mij een dealbreaker: goeie mogelijkheden voor het vormgeven van nieuwsbrieven, responsive weergave van de designs en mogelijkheid tot het gebruiken van templates. En heel eerlijk, dat zou voor iedere onderneming belangrijk moeten zijn. De vormgeving heeft directe invloed op de uitstraling van je bedrijf. Responsive (schaalbaarheid) weergave van je content is belangrijk voor de vele mobiele lezers die jouw nieuwsbrief gaat kennen. En templates zijn erg belangrijk voor de eenheid in je zendingen èn zijn super tijdbesparend.

7. Eenvoudig te koppelen aan een website en -shop

Niks vervelender dan een heel systeem te hebben ingericht en het niet kunnen gebruiken zoals jij nodig hebt. Let goed op de mogelijkheden van het koppelen van het nieuwsbriefsysteem naar keuze en het systeem waarop jouw website draait. Niet alles communiceert even goed met elkaar.
En heb je een webshop? Dan is het kunnen toevoegen van een inschrijfvinkje bij het uitchecken onmisbaar.
Ook is het belangrijk om te weten of jij het zelf kunt onderhouden: op een actiepagina wil je zelf een specifiek formulier kunnen toevoegen.

Schrijf je in voor de updates van Designly

Geen enkel nieuwsbriefsysteem is voor alle ondernemers geschikt. Jouw werkwijze heeft directe invloed op de keuze van het systeem. Maar hoe maak je nu de beste keuze voor jouw onderneming en klanten?

Maak een lijst van á 10 opties van nieuwsbriefsystemen en controleer op AVG regels. Filter vervolgens op soort abonnement: vast bedrag of per subscriber. Bekijk daarna welk systeem de meeste opties bevat die jij wilt gaan gebruiken. Nu houd je waarschijnlijk 3 opties over. Maak (tijdelijke) accounts aan bij alledrie de overgebleven opties en maak kennis met de systemen: hoe bevalt de navigatie van de back-end, kun je de opties die je nodig hebt goed vinden en heb je voldoende mogelijkheden tot automatiseren?

De proefperiode die de meeste bedrijven aanbieden geven een goed beeld van de (on)mogelijkheden van een systeem. In deze periode kun je (premium) functies proberen, het systeem leren kennen en besluiten of je het de kosten waard vindt.

Je weet nu aan welke belangrijke punten je nieuwsbriefsysteem aan moet voldoen. Welk nieuwsbriefsysteem gebruik ik?

MailerLite is mijn go to nieuwsbriefsysteem. Naast de designmogelijkheden zijn hun duidelijke interface, de praktische werkvolgorde en enorme kennisbank voor mij waardevolle punten om via MailerLite mijn nieuwsbrieven te versturen. En daarnaast zijn ze AVG proof. Zeker niet onbelangrijk. Ben je overtuigd en wil je een abonnement afsluiten? Via mijn referral krijg je € 20,- korting wanneer je je MailerLite-abonnement upgradet.

Loop je tegen problemen met de vormgeving aan?

Of lukt het niet je domein te verifiëren (of weet je niet wat dit inhoudt)? Dan help ik je graag! Ik richt jouw nieuwsbriefsysteem graag voor je in. Zowel op grafisch vlak als op technisch vlak. Gooi een regulier mailtje je postvak uit richting mij, en we overleggen even over wat jij nodig hebt!

Charlotte

Als grafisch vormgever ontwerp ik logo's, huisstijlen, websites, geboorte-, trouw- en rouwkaarten, knutselwerkplaten voor kinderen, vele soorten drukwerk, social media uitingen en lettertypes. Daarnaast heb ik een online winkel met zo duurzaam mogelijk geproduceerde items met grafische patronen en illustraties van eigen hand.